Friday, November 18, 2011

Sakit kuning

Ari ke-3 Adam dilahirkan, ada dua org nurse dtg ke rumah untuk check baby.. diorg suspek Adam kne kuning.. keesokan harinya aku & papa bawa Adam ke klinik kesihatan. Ya. memang Adam kene kuning, masa tu kuning die 13.5. tingggi jugala. ari ke-5, pergi cek lg, n kuning Adam dh naik 15, nurse trus suh g HSI (hospital sultan ismail). Menurut Dr, berat adam 2.58 kg je jd kuning dia tak boleh lebih dari 15. klu lebih, admit wad la jawabnya. Dr. buat test kuning lagi sekali. kuningnya dh naik lg. mencecah 16.5...memang sah la kene masuk wad.

Adam dimasukkan ke wad jam 7.30 am, 18/06/11. Aku rase sedih sangat. kesian tgk Adam dibogelkan di bawah lampu biru, dgn suhu yg sejuk dlm lebih kurang 18 darjah celcius shj. dahla sakit dicucuk sana sini.. Aku tak dapat tgk Adam lama2.. sebak sangat..

Selepas bersoal jawab dgn dr. barula aku tau, rupanya herba yang aku makan adalah penyebab Adam kena kuning.makin la bertambah sedih rasanya. rasa macam nk peluk cium Adam je masa tu. kalau Adam boleh faham , rase macam aku nk cakap "maafkan mama.mama yang menyebabkan Adam kena kuning."mengalir airmata. beria-ia aku nangis sampai guard kt luar wad baby tu ckp. "saba la kak. esok lusa keluar la tu,baby memang biasa kene kuning"......'sedap je ckp. orang laki, bukan faham perasaan seorg ibu' desis hatiku.

19/6/11 pukul 10.00 am, jiran-jiranku datang kerumah nak tgok baby, maklumlah ari ahad org cuti. tp diorg tak dapat tgok adam, sbb adam kt hospital... bila la Adam nak balik. rindu Adam..

Jam 10.30 am, ketika aku dan jiran-jiran sdg leka berborak, telefon papa berdering..Hospital call. Dr. kata Adam dah boleh kuar. kuning die dah turun. Alhamdulillah...Adam duk dalam wad tak sampai 24 jam pun.

Hooray!!! Adam dh boleh balik..cepat2 kitorg bersiap amik Adam.


Adam dalam kereta balik dari hospital.


Adam & Syamier


Tembam pipi adam. walaupun berat die baru 2.58 semasa dilahirkan.


Adam yg berfikir sambil tido...berkerut je kening die.


free glitter text and family website at FamilyLobby.com

No comments: